Tot ce trebuie să știi înainte să mergi în vacanță în Albania

Am stat puțin pe gânduri înainte să ne hotărâm că vrem să ne facem concediul în Albania. De ce? Păi, probabil ați auzit și voi tot felul de lucruri despre Albania, cum că nu e sigur, că e mafie, etc. Le-am auzit și noi. Dar, după mai multă documentare despre țară, am zis că merită să-i facem o vizită, pentru că am văzut pe net că are locuri superbe, pe care voiam să le vedem cu ochii noștri.

Pe scurt, traseul pe care l-am urmat a fost acesta:

  • 6 nopți în Gjirokastër – la un super apartament cu mic dejun și gazde minunate.
  • 5 nopți în Vlorë – la o căsuță aproape de plajă, cu oameni primitori și tot ce e nevoie.
  • 4 nopți în Golem – nu-i recomand, ne-au dat alt apartament față de cel rezervat, mai înghesuit și mai vechi, și nici reducere nu au vrut să ne facă.
  • 6 nopți în Baks-Rrjoll – la un hotel aproape de plajă, basic, dar suficient.

Urmează articole detaliate despre ce am descoperit în fiecare regiune: Ksamil, Vlorë, Golem şi Velipoje. Dar până atunci vreau să vă dau niște ponturi care sigur vă vor ușura călătoria prin Albania. Sau cel puțin veți ști la ce să vă așteptați.

Circulația rutieră e vraiște

Probabil ați auzit că albanezii nu sunt cei mai buni șoferi din lume. Traficul e unul dintre primele lucruri care te izbește de cum intri în țară. Pe scurt, pentru ei nu prea există reguli. Printre singurele reguli respectate e limita de viteză. Pe aia o respectă aproape cu sfințenie. În rest, intră pe drum fără să se asigure, în sensuri giratorii la fel, se opresc în mijlocul benzii, pentru că s-au întâlnit cu un amic care era pe trotuar și aveau ceva foarte important de spus, neapărat atunci (Not!)…

Pietonii, la fel, traversează pe unde îi apucă, inclusiv prin mijlocul sensului giratoriu, pe diagonală. Și, culmea, nimeni nu pare să aibă nicio problemă cu chestia asta. Nici măcar poliția. E plin de poliție pe străzi (în sud mai mult decât în nord), dar doar stau, nu i-am văzut nici măcar o dată să intervină. Chiar am întrebat un polițist dacă nu cumva la ei regula din sensul giratoriu e invers, adică cei din sens dau prioritate celor care intră, pentru că la câți ni se băgau în față în sens, ne-am gândit și la asta 😅 Dar nu, regula e normală, ca la noi. Respectarea ei nu prea e. În schimb domnul polițist a fost tare drăguț, ne-a întrebat rapid dacă suntem ok și dacă s-a întâmplat ceva.

Și încă o chestie ciudată. Nu au semafoare. Yep, în toată țara. Un singur semafor am văzut, undeva pe lângă Dhermi, la o porțiune îngustă de drum, unde încape o singură mașină. Atât!

Drumurile sunt… cum sunt

Știți că prin țările europene sunt drumuri de mai multe culori, nu? Autostrăzile sunt roșii, drumurile naționale sunt portocalii, drumurile județene sunt galbene și cele locale, albe. Ei bine, culorile sunt la fel și la ei. Doar starea drumurilor diferă. Singurele drumuri care sunt decente și pe care se poate circula cu viteză sunt autostrăzile (Una? Parcă…) și cele portocalii. Restul sunt cum ți-e norocul. Am dat peste drumuri galbene de o singură bandă (cel spre Theth), am dat peste drumuri albe foarte bune, proaspăt făcute, care puteau fi considerate portocalii, dar am avut și cazuri de drumuri albe cu porțiuni de pământ, foarte proaste, sau cu poduri de metal care se bălăngăneau și scârțâiau mai ceva ca într-un film horror. Dar ăștia am fost noi, că ne-a mâncat *** să umblăm mult😅 Dacă mergeți până în stațiune și înapoi, probabil n-o să remarcați asta.

Și încă o chestie la care musai să fiți atenți. Au muuulte limitatoare de viteză, dar toate sunt negre, la fel ca asfaltul, de le vezi doar când ai sărit peste ele. Da, am sărit peste destul de multe, pentru că efectiv nu le poți vedea decât când ești mult prea aproape de ele ca să mai poți încetini. Și să nu vă închipuiți că mergeam cu nu știu ce viteză. Dar dacă la 50 la oră te trezești brusc în față cu un dâmb de-ăla, sari destul de bine. Și nici nu sunt semnalizate cu indicatoare, că de ce?

Cum e cu banii?

Moneda națională în Albania e leke și e, cu puține excepții, singura acceptată la plată. POS-uri nu prea au, doar la benzinării și la unele supermarketuri, magazine de suveniruri și restaurante. Deci, ca să vă descurcați aici, aveți musai nevoie de leke. 1 euro=120 leke (în iulie 2023). Puteți schimba la schimb valutar (nu am încercat) sau puteți retrage direct leke de la bancomat. Nouă asta ni s-a părut cea mai simplă metodă. Am retras doar de la Credins Bank, f̶i̶i̶n̶d̶c̶ă̶ ̶e̶ ̶s̶i̶n̶g̶u̶r̶a̶ ̶c̶a̶r̶e̶ ̶n̶u̶ ̶a̶r̶e̶ ̶c̶o̶m̶i̶s̶i̶o̶n̶ ̶l̶a̶ ̶r̶e̶t̶r̶a̶g̶e̶r̶e̶. Nu mai e, din 1 iulie 2023 au și ei comision de 600 lek la fiecare retragere 😦 La restul băncilor la care am încercat, comisionul era de 800 leke, foarte mult. Filiale Credins am găsit prin toată țara, în orașele mari, deci aveți de unde scoate.

Intrările la obiective se plătesc tot în leke, tot cu bani. Nicăieri nu au POS. În unele locuri (Butrint, de ex) primesc și euro și dau rest în leke, dar la un schimb puțin mai mare. Nici la fast-fooduri nu au POS. Așa că va trebui să vă obișnuiți să aveți mereu leke la voi.

Legat de internet, noi am luat o cartelă cu număr de la ONE. A fost 10 euro și avea valabilitate trei luni, cam 100 de minute internaționale și internet nelimitat. Partea faină la ei e că această cartelă e valabilă în toate țările balcanice, deci dacă legați Albania cu Muntenegru, Bosnia sau Croația, o puteți folosi 🙂

Oamenii sunt deosebiți

În Albania am întâlnit unii dintre cei mai drăguți și sufletiști oameni din călătoriile noastre. Au o simplitate așa frumoasă, toți sar să te ajute, te întreabă de sănătate, povestesc cu tine de nu-ți mai vine să pleci. Și nu doar cei mai în vârstă, ci și tinerii. Și o fac fără să aștepte nimic în schimb. Inclusiv pe trasee cei cu care ne-am întâlnit ne-au întrebat ”Everything ok?” când au auzit că vorbim altă limbă. Nu ne așteptam 🙂

Peste tot am fost întrebați de unde suntem și mulți ne-au privit cu admirație când am zis Romania. Unii au zis chiar ”respect”. Și ne-au mai zis că în ultimii ani au început să meargă tot mai mulți români prin Albania, mai ales în stațiuni.

Gazdele la care am stat s-au implicat mereu, ne-au întrebat de ce avem nevoie, ne-au dat sfaturi, au fost foarte drăguți. Cei mai faini oameni au fost cei din Gjirokastër. Ne-au întâmpinat cu toată familia, la plecare la fel au venit toți, ne-au dat și cadouri pentru copii, gem de cireșe, parcă eram parte din familie 🙂

Prețurile sunt foarte bune

Prețurile în Albania sunt oarecum asemănătoare cu cele din Oradea, deci probabil mai mici decât în București și cu siguranță muuult mai mici decât la Mamaia. Cea mai ieftină regiune am observat că e Vlorë, partea de sud și cea de nord fiind oarecum mai scumpe, dar nu cu mult. Au și restaurante ieftine, și scumpe, ca peste tot. Noi de obicei ne gătim și doar rar mâncăm la restaurante, pentru că suntem mai mereu pe drumuri și o masă la restaurant ne ia cel puțin două ore. Dar vreau să vă recomand un restaurant micuț și foarte drăguț, cu oameni calzi și primitori, Peshk I Fresket Deti Nori. Aici am poposit într-o zi de tranzit și am fost primiți ca acasă. Copiii au pictat câte un tablou împreună cu fiica proprietarilor, Melisa, până a venit mâncarea, iar la final au primit și un mic cadou de la ea. Ne-au cucerit! ❤️

Dacă treceți prin Berat, recomand să vă opriți la o gustare la hotelul Castle Park. Pe lângă mâncare deosebită, aici veți mai găsi și liniște și un refugiu de căldură, fiind într-o pădurice de pini. Aici puteți face și un curs de gătit mâncare tradițională albaneză, să știți să vă gătiți acasă bunătățile de aici. Am povestit pe larg despre experiență într-un articol separat.

De asemenea, urcați și la Guva Mangalem, o să vedeți o panoramă deosebită a orașului! Proprietara e româncă și se bucură de fiecare dată când întâlnește conaționali de-ai ei 🙂 Și nu ratați înghețata de la Pasticeri Tori, e cea mai bună!

Noi am cumpărat constant legume și fructe din piețe și de pe marginea drumului, toate delicioase și la prețuri foarte bune, vândute direct de producători. Dacă ajungeți prin Albania, opriți-vă la tarabele de pe marginea drumului și cumpărați câte ceva, așa aveți fructe proaspete și naturale și ajutați o familie să se întrețină. 🙂

Litoralul – ce să alegeți?

Aici e simplu, alegeți în funcție de ce vă doriți 🙂 Apa turcoaz e în partea de sud, până la Vlorë, dar majoritatea plajelor sunt cu pietre și apa se adâncește brusc. Apa cu nisip și intrare lină e de la Vlorë spre nord, dar nu mai are turcoazul Greciei, ci albastrul Croației.

Dacă vă doriți stațiuni animate, cu multe restaurante, cluburi și petreceri, atunci alegeți Ksamil, Himarë, Dhërmi, Vlorë, Durrës, Shengjin sau Velipojë. Dacă vreți în schimb mai liniște și plaje mai puțin aglomerate, atunci recomand Lukovë, Borsh, Zvërnec, Divjaka-Karavasta, zona capului Rodon, Kunë-Vain-Tale sau Baks-Rrjoll.

Avem un articol detaliat pe această temă, pe care îl puteţi citi aici. 🙂

Astea sunt recomandările noastre pe scurt despre Albania. Stați cu ochii pe noi, urmează și alte articole despre această destinație superbă! Mai multe informaţii puteți găsi pe grupurile Forum Albania sau Vacanțe în Albania.

Dacă ți-a plăcut articolul nostru, ne poți susține pagina distribuindu-l. Iar dacă îți place de noi, te poți abona la newsletter și ne poți urmări pe Facebook și pe Instagram.

Explorări plăcute!

One-Time
Monthly
Yearly

Dacă vrei să ne susții munca în continuare, apreciem o donație 😊

Make a monthly donation

Make a yearly donation

Alege suma

€5.00
€15.00
€30.00
€5.00
€15.00
€100.00
€5.00
€15.00
€100.00

Introdu suma


Echipa Kids Exploring îți mulțumește!

Your contribution is appreciated.

Your contribution is appreciated.

DONEAZĂDONEAZĂDONEAZĂ

12 thoughts on “Tot ce trebuie să știi înainte să mergi în vacanță în Albania

Leave a comment